Starý nástroj z poloviny 18. století měl vždy tzv. barokní menzuru, to jest "krátký krk". S nástupem virtuózní techniky hry v polovině 19. století bylo nutno krk "prodloužit", tedy vsadit krk a hmatník nový, delší a originální (původní) žlab s ladícími kolíky a hlavicí citlivě na tento tzv. šift ...
Zjistit víceStarý nástroj z poloviny 18. století měl vždy tzv. barokní menzuru, to jest "krátký krk". S nástupem virtuózní techniky hry v polovině 19. století bylo nutno krk "prodloužit", tedy vsadit krk a hmatník nový, delší a originální (původní) žlab s ladícími kolíky a hlavicí citlivě na tento tzv. šift naplátovat. Tento řez je dobře vidět zpravidla blízko malého pražce u patky hlavice.
Hlavice je projevem umění i řezbářské dovednosti mistra a říká se, že i "podpisem", tedy poznávacím znakem jeho tvorby. Zachovává většinou tradiční formu spirálovitého závitu (šneku), jehož linie je zřejmě barokní. Žlab je vzadu zakončen patkou, jež má většinou zakulacený tvar. Hlavice, žlab a krk byly a jsou vyráběny z poměrně trvalého a houževnatého javoru (někdy v polovině 18. století v Čechách a Rakousích z dřeva hruškového), který u opravdu starého a hojně používaného nástroje nese znaky opotřebení, obzvláště v místech denního kontaktu s rukou hudebníka (prohmataný krk, ohlazené okraje hlavice při ladění). Na dně količníku bývá otvor ve tvaru kříže či srdíčka pro snadnější upnutí struny A. Opakované opravy se provádějí vsazováním dřeva do otvorů pro ladící kolíčky tzv. "vymletých" neustálým laděním a častou výměnou opotřebených kolíčků. Tělo - dno a luby z javoru, víko s ozvučnými -f- otvory vždy ze smrku - bývá poseto četnými vrypy a šrámy (opotřebování horního lubu) opět v místech denního kontaktu s rukou hráče.
Starý nástroj bývá opatřen olejovým lakem, jehož příprava byla obřadem a každý mistr houslař měl svůj recept. Na tzv. "bílý nástroj" byl nanesen roztok, který ucpal póry ve dřevě, a zamezil tak nerovnoměrnému prosáknutí základních mořidel hluboko do struktury dřeva. Poté nástroj potřel slabou vrstvou průzračného laku a teprve po důkladném vyschnutí a přebroušení této základní vrstvy,která dala vyniknout kresbě dřeva, začal nanášet další a další vrstvy laku barevného v různých tónových odstínech. Olejový lak je měkký, dlouho schne a častým používáním nástroje (asi 200let) bývá na mnoha místech setřen. Na starém nástroji častokrát identifikujeme pouze zbytky některé z vrstev původního jasně červeného laku,který léty oxidace spolu se dřevem tmavne do barvy tmavočervené anebo z původní jasně žluté barvy přejde v nádhernou transparentní jasně hnědou, kterou vídáme často na původních barokních sekretářích či komodách. Houslaři 20. století (i současní) měli (a stále mají) před očima svůj velký vzor: Antonia Stradivariho - a proto neustále kopírují některé z jeho krásných houslí, jež vlastní na kvalitní fotografii s co nejpodrobnější technickou dokumentací. Všichni se snaží co nejlépe napodobit svůj ideál krásy, a tak je možné vidět na houslařských soutěžích a přehlídkách stále jeden a tentýž model, lišící se většinou výběrem dřeva a barvou více či méně transparentního laku.
Viněty
na mistrů houslařů opatřovala svá díla tištěnými nebo ročně psanými vinětami se svým jménem, letopočtem výroby nástroje či opusovým číslem. Staré nálepky mají překrásná barokní písmena. Text nálepky bývá latinský, v pozdějších dobách se kombinoval s jazykem země původu. Houslaři a tiskaři neuměli často správně psát latinsky ani rodnou řečí, proto obsahují texty nálepek mnohdy hrubé chyby. Staré nálepky jsou tištěny vesměs z jednotlivých sázených typů písma.Proto jsou písmena vždy poněkud hlubší, protože jsou vytištěna tlakem typů do papíru. (Modernější způsob tisku, např. litografie, tento znak nemá.) Papír nálepe prozradí, je-li nový nebo přirozeně zažloutlý stářím. Text nálepek bývá tištěn celý, až na dvě či tři poslední čísla letopočtu.
Tovární výroba ráda označuje své výrobky napodobeninami nálepek mistrů, kteří jí slouží za vzor a jejichž šablon bylo použito při zhotovování desek. To jsou ovšem imitace nejhrubšího druh. V novinových inzerátech často čteme "výhodná" oznámení, že se levně prodají "stradivárky" z roku 1769, tedy z doby, kdy byl tento mistr již dávno mrtev.